آموزش های پایه-جلبک توسط بنیاد جلبک در سراسر دنیا

بنیادی تحت عنوان بنیاد “جلبک” در نظر دارد با الهام گرفتن از کارهایی که تا کنون انجام داده است و ترسیم چشمانداز پیش روی خود، به بهبود فعالیتهای جلبکی این تشکل از طریق روشهای متفاوت از قبیل آموزش و سایر فعالیتها بپردازد. تلاش و مقصود این تشکل این است که در آیندهای نه چندان دور، جلبکها به یکی از زمینههای حیاتی تبدیل شوند و شاهد کاربرد این شاخه از علم، در ایجاد سیارهای سالم و پایدار باشیم.
افرادی که در این گروهها تحت عنوان مربی در حال فعالیت هستند، در نظر دارند در زمینه آموزش، دسترسیهای عمومی و مشارکت عمومی؛ دست به فرهنگسازی بزنند. بنیاد جلبکها در اواخر سال ۲۰۱۳ پس از ملاقات اعضای هیئتمدیره سابق سازمان زیستتوده-جلبک متشکل از افرادی که در ادامه ذکر میگردد، تشکیل شد: دکتر Greg Mitchell از سازمان اقیانوسشناسی Scripps، دکتر Philip Pienkos از آزمایشگاه انرژی تجدیدپذیر ملی، دکتر Amha Belay از Earthrise, Inc، دکتر Ike Levine از دانشگاه مین، مدیر اجرایی سابق ABO، تام برایان از Carlson SV و اندی برف از Wilson Sonsini Goodrich and Rosati.
گروه مذکور با به اشتراک گذاشتن دهها سال از تحقیقات خود پیرامون شناسایی جلبک و تجاری کردن آن، سازمانی را بهمنظور آموزش مبتنی بر جلبک تحت عنوان “بنیاد جلبک” ایجاد کردند. برای انجام این کار خطیر، بنیاد درگیر پیادهسازی برنامه کلاسی برای تدریس در دورههای خود شد تا بدین طریق پیشگامان آینده صنعت جلبک را از طریق کمکهزینه ها و بورسهای تحصیلی کشف و شکوفا کند و ضمن ارتقاء سطح سواد مبتنی بر جلبک، به تجاریسازی این مواد و نیز افزایش آگاهی عمومی بپردازد.
بنیاد جلبک با بیش از ۶۵۰۰۰ دانشآموز، مربی، بزرگسالانی که مایل به آموختن این علم هستند و علاقهمندان به علم زیستفناوری؛ توسط انواع برنامههای تبلیغاتی همواره خدمترسانی داشته است. بزرگترین موفقیت این سوپر-بنیاد علمی که تحت عنوان اصلی “سازمان آموزش فناوری جلبک (ATEC)” فعالیت میکند، این است که در سال ۲۰۱۵ این هدف را سرلوحه کار خود قرار داد که با شناسایی منابع پایدار تولید زیستتوده، برای نیروی کار، خوراک، سوخت، مواد غذایی و ارائه محصولات بیولوژیکی دست به اقدام بزند.
در حال حاضر، با گذشت چهار سال از تأسیس این بنیاد، ۳.۷ میلیون دلار کمک مالی از طرف “وزارت فناوریهای انرژی زیستفناوری (DOE BETO)” دریافت نموده است که باید در بخشهای تدوین دورههای دانشگاهی، تدریس در مدارس به دانشآموزان و صدور حکمهایی مبنی بر کشت جلبک، بخش آبزیپروری، بخش کشاورزی، زیستفناورها و علاقهمندان به یادگیری مهارت استفاده نماید. این کار با این ذهنیت انجام خواهد شد که سیر مشاغل تغییر کند و سبب ترکیب مشاغل با جلبک شود. این روش، کاندیدی برای ارائه کارآفرینی با پسزمینه جلبک است.
این بنیاد نقشی حمایتی از رهبران آینده زیستمحیطی انجام میدهد و هدف آن افزایش سواد و آگاهی عمومی در مورد نقشی است که جلبکها میتوانند در تولید مجموعهای از محصولات داشته باشند که در ادامه اشاره شده است:
۱. محصولات تجاری: سوخت، خوراک، مواد غذایی، مواد مغذی و برخی مواد شیمیایی خاص
۲. خدمات محیطی: استخراج مواد مغذی، بهبود اسیدپاشی در سطح اقیانوس، تولید اکسیژن، جذب کربن، تصفیه فاضلاب
۳. خطرات احتمالی که در زمینه جلبک شاهدش هستیم، همچون سمهایی که بقای جلبکها را در معرض خطر قرار میدهند
دانشآموزان با آموزشهایی که از جلبک نشئت گرفته است، کاربردهای علمی کشاورزی و زیستفناوری میآموزند، تا از این طریق ضمن توسعه مهارت، برای تبدیل شدن به فردی علمی و قوی در زمینه جلبک، آموزشهای لازمه را ببیند. آکادمی جلبکها برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در مدرسهای در سندیهگو با ۳۰۰ دانشآموز کار خود را شروع کرد. در سال ۲۰۱۷ و با گسترش فعالیتهایش، گامی مهم برای آموزش به ۵۰۰۰ دانشآموز در کالیفرنیا، میشیگان و اوهایو برداشت و همواره سال به سال رشد کرد.
این برنامهها فقط به این قبیل کارها محدود نیست، بلکه ATEC در نظر دارد فعالیتهای خود را گسترش ببخشد. کلاسهایی که در مناطق مختلف دنیا برگزار شوند و به آموزش دانشآموزان بپردازند، باعث تقویت مهارت تجزیه و تحلیل در آنها شده و ترویجکننده آموزشهای جلبکی میشود که مسبب تولیدات جلبکی بر محیط جهانی میشود. این برنامه درسی شامل نیاز به منابع پایدار، نگرانیهای موجود پیرامون کمبود پروتئین در آینده و نقش جلبکها در کشورهای در حال توسعه است. در حقیقت میتوان گفت هدف این بنیاد، ترغیب دانشآموزان به یادگیری قدرتهای نهفتهای است که جلبک دارا میباشد. این برنامهها باعث میشود فرصتهای آموزشی پیشرفتهتر گردد و جوامع علمی بیشتر به اهداف مورد نظر ATEC برسد.
در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹، آکادمی جلبک در بیش از ۲۰۰ مدرسه در سراسر دنیا، تعداد دانشآموزانش را به عدد ۳۶۰۰۰ رساند. برای مربیان تجهیزات آزمایشگاهی، برنامهای متمرکز فراهم میآید که به آموزش در زمینه ترکیبات زیستی بپردازند. بهمنظور حمایت بیشتر از مربیان آکادمی جلبک، بنیاد جلبک دست به ساخت سازمانی تحت عنوان “بنیاد جلبک مؤسسه علوم تابستانی (SASI)” را ایجاد نمود که بهعنوان فرصتی حرفهای نقشی توسعهگر برای مربیان مشتاق بهمنظور آموزش بیشتر ایفا نماید.
آموزشهای فشرده سازمان، موفق به دریافت دستمزد ۱۵۰ هزار دلاری از طرف “مؤسسه ملی غذا و کشاورزی وزارت کشاورزی ایالت متحده (USDA NIFA)” شده است. در چارچوب این برنامههای فشرده آمده است که باید آموزشها به نحوی باشد که دانشآموز به این درک برسد که جلبک یک ارگانیسم زنده است و همچنین میتواند بهعنوان یک منبع غذایی مفید مورد استفاده قرار بگیرد، تبیین این دید که جلبک میتواند بهعنوان شغل جایی در بین مشاغل آیندگان باز کند، ابزاری باشد برای آموزشهای جدید برای افراد و این که روابط بین صنعت زیستی و رهبران بزرگ صنعتی مستحکم گردد.
همکاران بنیاد جلبک که بدون آنها مطمئناً این بنیاد کوچک نمیتوانست بزرگ شود و بدرخشد، در ادامه آمده است:
۱. سازمان آموزش فناوری جلبک (ATEC) : تدوین برنامههای آموزِشی نوین بهمنظور تقویت نیروی کار صنعتی
۲. برگزاری دو دوره و ارائه گواهی رسمی این دورهها با محوریت “آموزش و کشت جلبک” توسط آموزشگاههای Austin و Santa Fe
۳. برگزاری دورههای آنلاین MOOC
۴. برگزاری کارگاههای آموزشی کوتاهمدت توسعه جلبک در دو قسمت جلبک و میکروجلبک
۵. آکادمی جلبک : مجموعه دورههای آموزشی K-12 STEM
۶. ارائه بورسیههای Mary Rosenthal : این بورسیهها بهمنظور حمایت از دانشآموزان شرکتکننده در اجلاس سازمان زیستتوده جلبک تدوین شده است
۷. برگزاری دورههای کارآموزی توسط دپارتمان clearinghouse
بنیاد جلبک، با بررسی کارهای پیشین خود، همواره نقشی رو به پیشرفت در صنعت جوامع بازی میکند و دائماً در تلاش است تا با فراهم آوردن یک برنامهریزی جدید و مدون، جلبکها را در برنامههای آموزشی بگنجاند. شایان ذکر است که جدیدترین تلاشهای این سازمان، حمایت مالی از نمایشگاههای علمی بهمنظور ترویج تحقیقات با پسزمینه جلبک است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون فعالیتهای این سازمان موفق، میتوان از طریق آدرس ایمیل زیر ارتباط برقرار کرد: Mnalley@thealgaefoundation.org