آنالیز بازار

هدف از آنالیز بازار، شناسایی نکات جذاب بازار هدف، موقعیت ها و خطرهایی است که ممکن است باعث قدرت یا ضعف شرکت شوند.
بررسی بازار در چند بعد انجام میشود:
?اندازه حال حاضر و آینده بازار:
اندازه بازار می تواند به وسیله فروش کنونی یا پتانسیل فروش بازار در حال توسعه ارزیابی شود. از اطلاعات دولتی، وابستگی های تجاری، اطلاعات مالی شخصیت های حقوقی یا حقیقی مطرح بازار هدف و نظرات مخاطبین بازار میتوان تخمینی از اندازه بازار بدست آورد.
?نرخ رشد بازار:
اولین راه برای بررسی نرخ رشد، الگو گرفتن از تحولات گذشته بازار و تعمیم دادن آن به بازار آینده است. اما این روش نمیتواند نقاط عطف را پیش بینی کند. روش دیگر که صحت بیشتری نسبت به روش پیشین دارد، جمعیت شناسی و بررسی رشد فروش در محصولات مکمل است. درنهایت، زمانی میرسد که نرخ رشد کاهش مییابد. این امر به خاطر دلایل مختلفی از جمله رقابت، کاهش اثرگذاری برند، ظهور محصولات جایگزین، اشباع بازار و یا حذف عواملی که به رشد منجر میشوند رخ میدهند.
?سودآوری بازار:
از آنجا که شرکت های مختلف در بازار فروش سودآوری متفاوتی دارند، میانگین سودآوری بازار میتواند به عنوان یک راهنما برای ارزیابی میزان سختی کسب پول از بازار عمل کند. مایکل پورتر پنج عامل را ( عوامل پورتر) معرفی کرد که میزان سودآوری بازار را تحت تاثیر قرار میدهند: قدرت خریدار، قدرت تهیه کننده، موانع ورود، تهدید مواد جایگزین و رقابت میان شرکتهای صنعت.
چندین عامل موثر دیگر نیز وجود دارد که در مطالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت.
نویسنده: میلاد ریحانی
☑️ منابع