ارزیابی فرصت های صنعت بیوتکنولوژی

?مدیران و کارآفرینان همواره به دنبال توسعه دانش و اطلاعات خود هستند تا آنها را در قالب طرح هاى ملموسی تبدیل کنند که به تصمیم گیری های مناسبی در سازمان هایشان منجر شود.
?در تمام شرکتها برای تهیه این گزارشات و به تبع آن اقداماتی از جمله بودجه ریزی سالانه با یک پیش بینی آغاز میشود.
سعی میکنیم طی مطالبى به چالش های برآورد پتانسیل بازار و پیش بینی فروش، هم برای فعالیتها و محصولات موجود و هم برای فعالیتها و محصولات جدید بپردازیم. فهرستی از روشهای پیش بینی مبتنی بر مدارک(Evidence based forecast) ارائه خواهیم کرد، روشهایی که هر یک در برخی موقعیتها مناسب میباشند و در برخی شرایط مناسب نیستند و چه محدویت هایی دارند.
?قبل از انتخاب روشی برای پیش بینی ابتدا باید بدانیم که چه چیزی قرار است پیش بینی یا برآورد شود. به قول یکی از بزرگان، اگر تنها یک دقیقه برای انجام کاری وقت بود، ۵۹ ثانیه از آن را برای تعریف مختصر و البته دقیق آن کار اختصاص میدهم. پس از آن به شناخت کامل صنعت و بازیگران آن بپردازیم.
?صنعت مورد نظر ما صنعت بیوتکنولوژی است ولی حوزه های آن بسته به مورد، متفاوت خواهد بود(دارویی، کشاورزی و غیره). اینکه کجا باید اطلاعات را جمع آوری و تلفیق کنیم تحقیقات بازاریابی گفته میشود که عمدتا جهت بازاریابی استراتژیک بکار میرود که جلوتر توضیح خواهیم داد.
?در تحلیل صنعت عموما به شناخت عوامل، بازیگران و ویژگی های خاص آن صنعت پرداخته میشود. مثلا با دانستن وضعیت فعلی صنعت تصمیم میگیریم که با چه نوع استراتژی بازاریابی وارد آن صنعت شویم. استراتژی و طرح بازاریابی در مرحله ورود به بازاری که در مرحله رشد است با بازاری که در مرحله بلوغ و افول است، تفاوت دارد. با شناخت درست وضعیت کنونی صنعت میتوانیم آینده صنعت و بازار خاص آن را پیش بینی کنیم و تصمیمات آینده نگرانه درستی بگیریم.
?در مطلب بعدی خیلی کوتاه به وضعیت کنونی صنعت بیوتکنولوژی و پیش بینی روند آینده آن میپردازیم و در مطالب بعدی ادامه بحث ارزیابى فرصتهای بازار در بیوتکنولوژی را دنبال خواهیم کرد.
نویسنده: حسین گدازی
☑️منابع
Marketing Strategy: A Decision-Focused Approach/8th Edition/Orlive C Walker