اقتصاد زیستیانسولین

انقضای patent لانتوس سبب کاهش شدید حجم بازار این محصول شده است

انسولین با اثرگذاری طولانی مدت که به گلارژین معروف است؛ در ابتدا توسط شرکت Sanofi معرفی شد. این محصول با نام تجاری Lantus در سال 2014 با بازاری 8.5 میلیارد دلاری حدود یک سوم سود شرکت Sanofi را تامین می‌کرد. اما در سال 2015 یک اتفاق به شدت بازار این محصول را تحت تاثیر قرار داد؛ انقضای patent این محصول در ایالات متحده.


انقضای patent، بازار این محصول را در سال 2015 به حدود 7 میلیارد دلار کاهش داد. پیش‌بینی می‌شود این کاهش با نرخی 12 درصدی تا سال 2022 ادامه یابد و تا سال 2022 به بازاری کمتر از 3 میلیارد دلار برسد. جالب است بدانید این محصول که در سال 2014 پنجمین محصول دارویی پرفروش دنیا بوده است در سال 2022 به رده ی 49 سقوط می‌‌کند. یک سقوط آزاد!

با اتمام حق patent، محصولاتی که اصطلاحاً با عنوان biosimilar شناخته می‌شوند اجازه‌ی ورود به بازار را پیدا می‌کنند. اولین بیوسیمیلار محصول گلارژین یا همان Lantus توسط همکاری بین شرکت Eli Lily و شرکت هندی Boehringer Ingelheim عرضه شده است. جالب است بدانید یکی از شرکت‌های اصلی دخیل در دومین بیوسیمیلار گلارژین شرکت کره‌ای سامسونگ است.

نویسنده: علی قاسمی

 منابع: لینک_1، لینک_2

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
EnglishIran
بستن
بستن