اقتصاد زیستیانسولین

انقضای patent لانتوس سبب کاهش شدید حجم بازار این محصول شده است

انسولین با اثرگذاری طولانی مدت که به گلارژین معروف است؛ در ابتدا توسط شرکت Sanofi معرفی شد. این محصول با نام تجاری Lantus در سال ۲۰۱۴ با بازاری ۸.۵ میلیارد دلاری حدود یک سوم سود شرکت Sanofi را تامین می‌کرد. اما در سال ۲۰۱۵ یک اتفاق به شدت بازار این محصول را تحت تاثیر قرار داد؛ انقضای patent این محصول در ایالات متحده.


انقضای patent، بازار این محصول را در سال ۲۰۱۵ به حدود ۷ میلیارد دلار کاهش داد. پیش‌بینی می‌شود این کاهش با نرخی ۱۲ درصدی تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد و تا سال ۲۰۲۲ به بازاری کمتر از ۳ میلیارد دلار برسد. جالب است بدانید این محصول که در سال ۲۰۱۴ پنجمین محصول دارویی پرفروش دنیا بوده است در سال ۲۰۲۲ به رده ی ۴۹ سقوط می‌‌کند. یک سقوط آزاد!

با اتمام حق patent، محصولاتی که اصطلاحاً با عنوان biosimilar شناخته می‌شوند اجازه‌ی ورود به بازار را پیدا می‌کنند. اولین بیوسیمیلار محصول گلارژین یا همان Lantus توسط همکاری بین شرکت Eli Lily و شرکت هندی Boehringer Ingelheim عرضه شده است. جالب است بدانید یکی از شرکت‌های اصلی دخیل در دومین بیوسیمیلار گلارژین شرکت کره‌ای سامسونگ است.

نویسنده: علی قاسمی

 منابع: لینک_۱، لینک_۲

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
EnglishIran
بستن
بستن