اقتصاد زیستیانسولیندیابت

بازار انسولین های long acting

داروهای ضد دیابت بعد از داروهای oncology، دومین گروه داروهای پرفروش بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ خواهند بود. پیش بینی می‌شود بازار این داروها در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ میلیارد دلار باشد و در مجموع نزدیک ۶ درصد از کل بازار داروهای تجویزی را به خود اختصاص می‌دهند. جالب است بدانید درآمد نفتی ایران در سال ۹۵ حدود ۴۱ میلیارد دلار بوده است.


بخش قابل توجهی از این بازار متعلق به انسولین است. دومین انسولین پرفروش دنیا در سال ۲۰۱۴ متعلق به یک نوع انسولین خاص با نام تجاری Lantus می باشد. این دارو در سال ۲۰۱۴ حدود ۸.۵ میلیارد دلار فروش داشته است و پنجمین داروی پرفروش جهان محسوب می‌شد. اما سوال اینجاست تفاوت این انسولین با سایر انسولین‌ها چیست که چنین بازار گسترده‌ای را رقم زده است؟

لانتوس دو تغییر نسبت به انسولین عادی داشته است: ۱- جایگزینی آمینواسید آسپاراژین در جایگاه ۲۱ام با آمینواسید گلایسین. ۲- اضافه کردن دو آرژینین در انتهای کربوکسیلی پروتئین. اضافه کردن آرژینین سبب شده است نقطه ایزوالکتریک انسولین از ۵.۴ به ۶.۷ شده است. این تغییر باعث شده این دارو در pH فیزیولوژیک بدن کمتر محلول باشد و بعد از تزریق زیر جلدی کریستال‌های خاصی تشکیل دهد و به کندی از این کریستال‌ها به داخل جریان خون رها شود. امری که سبب شد بیماران دیابتی با تنها یک نوبت تزریق روزانه ی این دارو، از تزریق پرتعداد انسولین عادی بی نیاز شوند.

نویسنده: علی قاسمی

 منابع: لینک_۱، لینک_۲

 

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
EnglishIran
بستن
بستن