بیوتکنولوژی پزشکی

برای رهایی از بیماری قلبی، بیشتر تحصیل کنید!

?#رصد_لحظه‌ای?

✅در یک مطالعه که اخیرا منتشر شده، کشف‌ شده است که استمرار در تحصیل، با کاهش خطر بیماری‌های قلبی همراه است. پژوهشگران معتقدند این یافته‌ها نشان داده که افزایش تعداد سال‌هایی که مردم در نظام آموزشی می‌گذرانند ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به مقدار قابل‌ توجهی کاهش دهد.


?تا پیش از این مشخص نشده بود که صرف زمان بیشتری برای تحصیل چه اثری بر بیماری‌های قلبی دارد. به عبارت دیگر، آیا افزایش مدت زمان آموزش ممکن است از بیماری‌های قلبی جلوگیری نماید؟

?برای درک بهتر ماهیت این ارتباط و کمک به بهبود سیاست‌های عمومی، یک تیم از محققان بین‌المللی از دانشگاه کالج لندن، دانشگاه لوزان سوئیس و دانشگاه آکسفورد آزمایشی را طراحی و اجرا کردند.

?آن‌ها 162 واریانت ژنتیکی را که به نظر می‌رسید با سال‌های تحصیل مرتبط باشند و قبلا در 543733 زن و مرد عمدتا با منشا اروپایی شناسایی شده بودند، با استفاده از تکنیکی به نام «تصادفی سازی مندلی» آنالیز نمودند.

?در این تکنیک به منظور ممانعت از برخی مشکلاتی که مطالعات مشاهده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهند از اطلاعات ژنتیکی استفاده شده است که نتایج را کمتر از عوامل دیگر در معرض تداخل قرار می‌دهند و بنابراین احتمال بیشتری برای درک موارد علت و معلولی دارند.

?مجریان پژوهش فوق دریافتند که تمایل ژنتیکی برای صرف زمان بیشتر به تحصیل با خطر کمتر بیماری‌های قلبی و عروقی همراه بوده است.

?پیش‌بینی شده است 3.6 سال تحصیل بیشتر، که شبیه زمان لازم برای اخذ یک مدرک دانشگاهی کارشناسی است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در حدود یک سوم کاهش می‌دهد.

?تمایل ژنتیکی نسبت به صرف زمان بیشتر به تحصیل همچنین با احتمال کمتری از استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی پایین (BMI) در کنار مشخصات چربی خون مطلوب همراه بوده است و محققین پیشنهاد کرده‌اند که این عوامل می‌توانند برای بخشی از ارتباط کشف‌ شده بین تحصیل و بیماری‌های قلبی و عروقی در نظر گرفته شوند.

?نتایج به ‌دست ‌آمده، عمدتا پس از آنالیزهایی با حساسیت بیشتر، با نتایج حاصل از مطالعات دیگر در یک راستا بوده و افزایش حداقل سنی که فرد تحصیل را ترک می‌کند بدون تغییر باقی ماند.

?نویسندگان برخی محدودیت‌های مطالعه را به طور خلاصه ارائه داده‌اند. به عنوان مثال کاملاً درک نشده است که چگونه واریانت‌های ژنتیکی باعث تغییر در طول مدت زمان تحصیل می‌شوند.

?نقاط قوت اصلی این پژوهش شامل اندازه بزرگ نمونه و استفاده از تصادفی‌سازی ژنتیکی است که ابهامات را به حداقل می‌رساند.

?محققین در انتها اشاره نموده‌اند که این یافته‌ها باید بحث‌های مرتبط با سیاست‌گذاری‌هایی را که با افزایش سطح تحصیلات در افراد عمومی رابطه دارد، برای بهبود سلامت جامعه افزایش دهند.

?گفتنی است نتایج این پژوهش اخیرا در نشریه The BMJ با ضریب تأثیر 19.967 منتشر گردیده است.

?ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه

☑️ لینک خبر
☑️ لینک مقاله
☑️ عضویت در زیست فن پزشکی مولکولی
☑️عضویت در کانال زیست فن

برای رهایی از بیماری قلبی، بیشتر تحصیل کنید – اخبار زیست فناوری

 

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
EnglishIran
بستن
بستن