تکنولوژی Outcome Feedback و تأتیر در درمان افسردگی

تکنولوژی جدیدی تحت عنوان “بازخورد اثربخشی” یا “Outcome Feedback” توسط تیم پژوهشی از دانشگاههای انگلیس، آلمان و هلند شکل گرفتهاست که یک سیستم مدیریت اطلاعات بیماران تحت پوشش NHS میباشد. این سیستم با ردیابی علائم بیماران و نظارت بر پاسخ آنها به درمان از بازخورد بیماران برای تشخیص سریع افرادی استفاده میکند که در معرض خطر بدتر شدن قرار دارند.
تکنولوژی “بازخورد مبتنی بر وب” به پزشکان این امکان را میدهد تا بر چگونگی مقابله بیماران مبتلا به افسردگی با بیماریشان نظارت کنند تا به کمک این شیوه، به میزان ۷۴ درصد از احتمال تشدیدعلائم در طول رواندرمانی کم کنند.
مطالعه حاضرکه بزرگترین آزمایش کنترل شده از این دست است، شامل اطلاعات بیش از دو هزار بیمار است که از خدمات سلامت معروف به NHS در انگلیس استفاده میکنند.
برای اغلب بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب که تحت نظارت این خدمات قرار دارند، درمانهای روانشناختی توصیه میشود اما این در حالی است که فقط نیمی از این بیماران پاسخ خوبی به درمان میدهند و ۱۰ درصد از افراد علائمشان تشدید میشود.
این تکنولوژی از اطلاعات پرسشنامههای بیماران استفاده میکند که علائم اضطراب، افسردگی و شدت آنها و مواردی چون لتارژی، چرخه خواب، مشکلات مربوط به اشتها، بیقراری، نگرانی دائمی و مشکل در حفظ آرامش را ارزیابی میکند. با ورود این اطلاعات به سیستم مدیریت، نموداری به دست میآید که تغییرات در میزان علائم بیمار را در هر هفته نشان میدهد. این سیستم با جستجو در اطلاعات سایر بیماران امکان مقایسه بیمار با دیگر افراد از نظر سیر و پیشآگهی درمانی را فراهم میکند تا موارد غیرمعمول شناسایی شوند.
به عقیده دلگادیلو محقق ارشد این مطالعه، بیمارانی که به دلایل متعدد مانند وخیم بودن مشکلات زندگی افراد و موانع به وجود آمده در رابطه با درمانگر پاسخ خوبی به درمان نمیدهند، اغلب بعد از چند جلسه از درمان خارج میشوند یا در طول درمان حالشان بدتر میشود؛ بنابراین با به کار گرفتن این تکنولوژی، درمانگران میتوانند برنامههای درمانی را مطابق با نیاز بیمار تغییر دهند؛ چراکه این تکنولوژی تازه توسعه یافته به شناسایی زودهنگام مشکلات کمک کرده و همچنین این امکان را برای درمانگران فراهم میآورد تا بتوانند با مشکلات بیماران و موانع پیش روی درمان بهتر مواجه شوند.
☑ لینک خبر
☑ لینک مقاله