جداسازی ژن یادگیری بااستفاده از مدل موشی ناتوان ذهنی

✅در مطالعه جدید صورت گرفته، مدل موشی نر بالغی که ژن مرتبط با ناتوانی ذهنی در آن حذف شدهبود، در تکمیل کردن و یادآوری هزارتوها دچار مشکل بود. اما هیچگونه تغییری در رفتارهای اجتماعی تکراری آنها مشاهده نشد.
?این مدل موشی راه جدیدی برای مطالعه نقش این ژن در یادگیری و حافظه فراهم میکند و همچنین مدلی از جوندگان ارائه میدهد که کاملاً دچار ناتوانی ذهنی هستند.
?جهش در ژن CRBN منجر به نوعی ناتوانی ذهنی در انسان میشود که با کاهش بهره هوشی شناخته میشود. ناتوانی ذهنی در زمینه اختلالات پیچیدهای مانند اوتیسم، Xشکننده و سندورم داون مورد مطالعه قرار گرفتهاست که همراه با شرایط دیگری است که درک اختلالات شناختی را بهطور اختصاصی دچار مشکل میکند.
?محققان در این مطالعه، ژن crbn را در موش حذف کردند و دریافتند که این موش در مقایسه با موشی که ژن سالم دارد، در جهتیابی هزارتویی که برای بررسی توانایی یادگیری و حافظه ساخته شدهبود دچار مشکل هستند؛ این تواناییها در ارتباط با هیپوکمپ میباشند. تیمار این موش با ترکیبی که مانع از فعالیت آنزیمی در هیپوکمپ میشود، اختلالات یادگیری و حافظه را بهبود بخشید.
?محققان هیچگونه تفاوت دیگری در رفتارهای این موش مشاهده نکردند که نشان میدهد این ژن با رفتارهایی که معمولاً در ناتوانی ذهنی که مثلاً در اوتیسم رخ میدهد ارتباطی ندارد.
?مترجم: فرزانه صائبی راد
☑عضویت در زیست فن پزشکی مولکولی