رقابت بیوپلاستیکها با پلاستیکها

گزارشهای جدید حاکی از آن است که بیوپلاستیکها در صنعت تولید مواد و لوازم پلاستیکی به سرعت در حال رشد و توسعه هستند. ورود گروهها و سرمایهگذارهای جدید و تولید محصولات تازه از عوامل توسعه بیوپلاستیکها به شمار میآید و در حال حاضر امکانات رقابت با پلاستیکهای نفتی در بازار برای آنها ایجاد شده است.
بیوپلاستیکها از منابع زیستی تجدیدپذیر همچون گیاهان و میکروبها به دست میآیند. پلاستیکهای رایج در بازار از مشتقات نفت هستند و برای تجزیه در طبیعت به میلیونها سال زمان نیاز دارند.
در یک بررسی انجام شده مشخص شد که اغلب مشتریان با بیوپلاستیکها آشنا هستند. درصد مشتریانی که با این ترکیبات زیستتخریبپذیر آشنایی دارند از ۲۷% در سال ۲۰۱۶ به ۳۲% در سال ۲۰۱۸ رسیده است. ۶۴% از خریداران نیز ترجیح میدهند محصولاتی را که از بیوپلاستیکها تولید شدهاند خریداری کنند. انتظار میرود که در آیندهای نزدیک بیوپلاستیکها بخش عظیمی از تولید محصولاتی همچون ظروف یکبارمصرف، کیسههای پلاستیکی، مواد غذایی، لوازم آرایشی و اسباببازیها را به خود اختصاص دهند.
برای ادامه رشد صنعت بیوپلاستیک، بازاریابی امری بسیار مهم است. صنعت بستهبندی ۳۷% از بازار را به خود اختصاص میدهد که ۳۲% آن سهم تولید بطریهای پلاستیکی است. اصلیترین فاکتور برای افزایش درخواست، ایجاد تغییر در عقیده خریداران است.
همچنین تغییر در سیاستهای مالی و توسعه تحقیقات برای شکلگیری عرصهای پایدار در توسعه محصولات نوآورانه مشتق شده از بیوپلاستیکها امری مهم به شمار میآید.
در تولید تجاری بطریهای PET (پلی اتیلن ترفتالات) حدود ۳۰% از سهم مواد اولیه را مواد با اساس زیستی تشکیل میدهند. برخی از شرکتها و گروهها در تلاشند تا بتوانند بطریهایی تولید کنند که ۱۰۰% مواد آنها از مواد زیستی باشد. PET رایجترین رزین پلیمر در خانواده پلیاسترها است که در تولید بسیاری از مواد مثل ظروف مواد غذایی و آشامیدنی به کار گرفته میشود.
با وجود صنعت پذیرفته شده بیوپلاستیکها و گسترده شدن محصولات تولیدی از آن اما همچنان خریدارانی هستند که تا به حال نه نام بیوپلاستیک را شنیدهاند و نه از هیچ محصول وابسته به آن استفاده کردهاند؛ بنابراین هنوز راه زیادی باقیمانده است تا بتوان همه مشتریان را با بیوپلاستیکها آشنا کرد.
☑ لینک خبر
☑ عضویت در زیست فن میکروبی صنعتی محیط زیست
☑ عضویت در کانال زیست فن