از پسماند تا اتانول، از اتانول تا سوخت جت

آقای Rich Hallen از محققین مؤسسه PNNL و شرکت LanzaTech موفق به توسعه فرایندی شدند که اتانول را به سوخت جت تبدیل میکند. هرچند که اتانول از مواد مختلف مانند قند، ذرت و … میتواند به دست آید، اما شرکت LanzaTech از گازهای زائد کارخانجات صنعتی اتانول تولید میکند. سپس این اتانول توسط محققین PNNL به سوخت جت تبدیل میشود.
مؤسسه PNNL با بهرهگیری از دانشمندان حوزه شیمی و کاتالیزور، روش ترموکاتالیستی نوینی را برای تبدیل اتانول به سوخت جت ابداع نمودند. اولین مرحله از این فرایند شامل تبدیل اتانول به اتیلن طی فرایند دهیدراسیون است. در مرحله دوم که الیگومریزاسیون نام دارد، مولکولهای اتیلن توسط پیوندهای شیمیایی به هم متصل میشوند تا هیدروکربنهای مختلفی را تولید کنند که برای سوخت هواپیما مناسب است. سپس این هیدروکربنها هیدروژندار شده و سپس جداسازی میشوند تا سوخت هواپیما با کیفیت مناسب تولید کنند.
مؤسسه PNNL با شرکت LanzaTech به منظور افزایش مقیاس کاتالیست همکاری کرد و LanzaTech نیز موفق به افزایش مقیاس شد به طوریکه توانست ۴۰۰۰ گالن سوخت هواپیما تولید کند. سپس اطلاعات آنالیز سوخت هواپیما را از مدیریت هواپیمایی فدرال دریافت کرد و از مقایسه استانداردها با خواص سوخت تولیدی، تمام شرایط و خواص لازم برای سوخت حاصل، تأیید شد. هم چنین دو برگه بالت (ballot) برای استفاده از سوخت حاصل از اتانول و سوخت عادی هواپیما با ترکیب درصدهای ۳۰ و ۵۰ درصد سوخت عادی، تأیید شدند.
آقای Corinne Drennan، مدیر بخش فناوری بیوانرژی در مؤسسه PNNL در سخنانی اشاره کردند که: “خطوط هوایی تجاری، مقدار زیادی سوخت مصرف میکنند که باعث بالارفتن هزینهها میشود. سوختهای هوایی پایدار، گزینهی دیگری به خطوط هوایی معرفی میکند که دوستدار محیط زیست است و مانند مانعی در برابر نوسانات قیمت نفت است. در تئوری، نصف سوخت هواپیمایی میتواند از سوخت حاصل از اتانول به دست آید که ما به دنبال توسعه فناوری برای کاهش هزینه تولید و افزایش تولید سوخت از اتانول هستیم.”
مترجم: علی دبستانی