چالش قیمتگذاری بر روی داروها

چالش قیمتگذاری بر روی داروها
فشارها برای قیمتگذاری داروها از بزرگترین نگرانیهای مدیران و سرمایهگذاران داروهای زیستی است. معمولاً فضای سیاسی و انتظار تخفیف از سوی پرداختکنندگان، این موضوع را تحت تاثیر قرار میدهد.
شرکتهای تخصصی دارویی قیمتها را یکی پس از دیگری بالا بردهاند و به دنبال آن اعتراض عمومی شکل گرفته است. آنها همواره در حال وعده دادن و به طور کلی تعریف از سرمایه گذاری خود بر روی R&D هستند.
سه چالش مهم در بهداشت و درمان عبارتند از: درک عمومی از صنعت، قیمتگذاری و بازپرداخت و محیط سیاسی. بر اساس مطالعهای که توسط Lazard Partners انجام گرفته ۸۸ درصد از مدیران اجرایی آمریکا در زمینه دارو و بیوتک معتقدند قیمتگذاری و بازپرداخت بزرگترین چالش به شمار میآید.
مطالعه Lazard نشان داد در حال حاضر ۷۳% از مدیران دارویی و بیوتک «محیط سیاسی» را در میان سه محرک برتر فشار در رابطه با قیمتگذاری می دانند. همچنین بیش از نیمی از آنها هم به «تخفیفهای خواسته شده به وسیله شرکتهای بیمه» اشاره کردند.
پرداختکنندگان به تدریج فشار برای کم کردن قیمت و تخفیف را بالاتر میبرند که باعث میشود به طور مستقل برای معاملات انحصاری به تجارت بپردازند. آنها به طور خاص کلاسهای دارویی رقابتی مانند انسولین و داروهای تنفسی را هدف گرفتهاند، اما در مورد داروهایی که به دلیل حمایت های پتنت، رقابتی در آن ها وجود ندارد، فاقد اهرم فشار می باشند.
نویسنده: محمد رضازاده
☑️ منبع