الیاف سلولزی جدید در فنلاند و پیشرفت صنعت نساجی

جایگزینی الیاف زیستی (سلولزی) با الیاف موجود، بدون شک میتواند تأثیر بزرگی را بر روی صنعت نساجی بگذارد. صنعت جدید تولید الیاف سلولزی در فنلاند در حال گسترش است. الیاف سلولزی میتوانند جایگزین الیاف دیگری همچون پنبه و ویسکوز که تولید سختی را دارند بشوند.
اقتصاد زیستی کشور فنلاند به زنجیرهی موجود در بخش جنگلی این کشور وابسته است. توسعهی بیشتر در صنعت نساجی با اتکا به این بخش میتواند موحب ایجاد تنوع در تجارتهایی شود که از ارزش افزودهی بالاتری برخوردار هستند. انتظار میرود ارزش بازار صنایع نساجی در سال ۲۰۲۰ به ۴۷.۷ میلیارد یورو برسد. دولت فنلاند قصد دارد گردش مالی اقتصادی زیستی خود را تا پیش از ۲۰۲۵ به ۱۰۰ میلیارد یورو برساند.
در زمینهی ابداعات تازهای که در پارچههایی که از الیاف سلولزی ایجاد شدهاند؛ شرکتهای بزرگ (UPM ,Stora Enso ,Metsa)، گروههای تازهکار، مؤسسات تحقیقاتی (Aalto university و VTT) و شرکتهایی مانند Marimekko دست اندرکار هستند. بسیاری از پروژهها امکان تجاری شدن را یافتهاند. محصولات الیاف سلولزی جدید در بخشهای مختلفی همچون لباس و مبلمان، الیاف لازم در کارهای فنی و الیاف بهداشتی (برای تولید باند) قابل استفاده میباشد.
فناوری ارائه شده توسط Ioncell-F شامل تولید الیاف سلولزی دستساز است. بعضی از همکاریها مثل ترکیب دانش تکنیکی حاصل شده از صنایع کاغذ و چوب با صنعت تولید الیاف توانسته موجب تولید نوع خاصی از پارچهی پنبهای شود. گروه SpinnovVTTa موفق شده است حق اختراعی را در زمینهی تولید الیاف پارچه از نیشکر که هیچگونه مادهی شیمیایی مضری در آن وجود ندارد را ثبت کند. شرکت infinted fibres طرحی را برای تبدیل بازماندههای نساجی که غنی از الیاف پنبه هستند به الیافی جدید ارائه داده است.
بر اساس گزارشهای ارائه شده توسط OECD، نوآوری ایجاد شده در پارچههای سلولزی توسط فنلاندیها میتواند در آیندهی نزدیک از صنعت نساجی موجود پیشی بگیرد. در حال حاضر نبود برخی از عوامل از جمله نبود صنایع ارائهدهندهی فناوری و عدم حمایت از صنایع کوچک موجب کند شدن تجاریسازی شده است.
به دلیل مشکلاتی که در حفظ پایداری مواد خام الیاف معمولی وجود دارد، در سالهای آتی مرزهای بازار نساجی دچار تغییر خواهد شد. فنلاند هم به عنوان یکی از کشورهایی که از پیششرطهای لازم برای تولید الیاف سلولزی برخوردار است؛ بدون شک از عوامل تأثیرگذار اصلی بر این بازار خواهد بود. افزایش اطلاعات در مورد تجارتهای جدید و نیازهای بازار و مشتریان از عوامل مهم در پیشبرد نوآوریهای ایجاد شده خواهد بود.
☑ لینک خبر
☑ لینک مقاله