پورشه 718 کایمن GT4، نخستین خودروی مسابقهای کنفی

پیگیریهای پورشه در نهایت به سرانجام رسید و نخستین خودروی مسابقهای ساخته شده از کنف را عرضه کرد.این شرکت ۷۱۸ کایمن جیتی۴ (۷۱۸ Cayman (GT4 مسابقهای را نه تنها سریعتر بلکه سبزتر ساخته است. کامپوزیتهای استفاده شده در ساخت این خودرو، درست شبیه کامپوزیتهای کربن هستند که بهکارگیری آنها در ماشینهای سریع الزامی است، اما معاوضه این پلاستیکها با کنف و یا الیاف کتان کاری غیرمتعارف است.
این الیاف کمی ضعیفتر از الیاف کربن هستند و میتوانند آب را جذب و متورم کنند، اما با این وجود از لحاظ زیستمحیطی بسیار مطلوبتر و همچنین بسیار مستحکم هستند. وزن پورشه ۷۱۸ کایمن جیتی۴ با قطعات نامتعارف بدنه و تنها صندلیاش فقط ۱۳۲۰ کیلوگرم معادل ۲۹۱۰ پوند است و این به علت استفاده از این الیاف در بخشهایی از قطعات بدنه میباشد.
برای رسیدن به این وزن در حال حرکت، موتور فلت-۶ flat-six) ۸/۳) لیتری (اتصال به ۶-سرعت PDK) توانی معادل ۴۲۵ اسببخار تولید میکند که ۴۰ برابر بیشتر از جیتی۴ قدیمی است که جایگزینش شده است. تمام قدرت از طریق یک قفل دیفرانسیل به چرخهای عقب میرود، اگر شما به دلیل هراس از تورم قطعات بدنه ماشین خود از باران اجتناب میکنید بنابراین نباید صفحات آلوده نیرو برای شما موضوع مهمی باشند.
برای کاهش سرعت، این خودرو دارای دیسکهای ۳۸۰ میلیمتری سراسری میباشد که ۱۵ درصد بزرگتر از خودروهای جادهای هستند. و برای حفظ شما روی صندلی در هنگام ترمز شدید، دارای یک کمربند ایمنی شش نقطهای مهار است. شما همچنین یک پیل سوختی ۸۰ لیتری، یک کپسول آتشنشانی دستی، یک دریچه نجات در سقف دریافت میکنید. همچنین در صورت تمایل میتوانید سیستم ضدقفل ترمز کنترل الکترونیکی پایدار (ABS ESC) و سیستم کنترل کشش (TC) را خاموش کنید.
این ویژگیها همه در سطح کلاباسپورت استاندارد است، اما اگر شما در جستجوی چیزی بیش از یک اسباببازی روزانه هستید، میتوانید مدل مسابقهای آن را انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن تمام امتیازهای منحصر به فرد ذکر شده، دارای ۳۰ لیتر سوخت اضافه، تعادل و نیروی محرک قابل تنظیم ترمز، یک سیستم جک هوایی یکپارچه، دور فرمان سریع و نرم، خاموشی اتوماتیک آتش و غیره است.
بهگفته فریتز انزینگر (Fritz Enzinger) –رئیس رویدادهای ورزشی موتوری، موتوراسپرت پورشه-: “پورشه ۷۱۸ کایمن جیتی۴ کلاباسپرت دارای پارامترهای مسابقهای بسیار بیشتری نسبت به نمونههای موفق پیشین است. قدرت موتور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در همان زمان، ما توانستیم نیروی رو به پایین (Downforce) را افزایش دهیم و کابین اکنون برای پاسخگویی به نیازهای رانندگان مناسبتر است.”
صحبتهای انزینگر در زمینه موفقیت این خودرو کاملاً جدی است. بیش از ۴۰۰ دستگاه جیتی۴های قدیمی در سراسر جهان مسابقه میدهند. انتظار میرود که از این پورشه جدید کنفی بیش از ۴۲۰ دستگاه فروخته شود. براساس گفتههای پورشه، هر دو کلاس کلاباسپورت و مسابقهای را میتوان از همین لحظه سفارش داده و تحویل سفارشها در ماه فوریه آغاز خواهد شد. البته هیچ یک از این دو کلاس مجاز به ورود در جادهها (road-legal) نیستند.
☑ منبع خبر