اقتصاد زیستیسوخت زیستی

چشم انداز آژانس حفاظت از محیط‌ زیست امریکا از سال 2020 و 2021

آژانس حفاظت از محیط‌ زیست امریکا (EPA) در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ در راستای اجرای قانون استاندارد سوخت‌های تجدید‌پذیر (RFS) حجم‌های مصوب سوخت زیستی سلولزی، دیزل بر پایه مواد زیستی، سوخت زیستی پیشرفته و تمامی سوخت‌های تجدیدپذیر را برای سال ۲۰۲۰ ارائه کرد. همچنین برای دیزل بر پایه مواد زیستی حجم مصوب سال ۲۰۲۱ نیز اعلام شده است.


کنگره امریکا برنامه استاندارد سوخت تجدیدپذیر (RFS) را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گسترش صنعت سوخت‌های تجدیدپذیر کشور و کاهش وابستگی به نفت وارداتی ایجاد کرده است.
عوامل کلیدی این طرح برای سال آینده که از جانب EPA مطرح شده است بدین شرح است:

۱- حجم سوخت زیستی تجاری که عمدتاً از اتانول ذرت به‌دست می‌آید ۱۵ میلیارد گالن است که مشابه مقدار سال ۲۰۱۹ است.
۲- مقدار سوخت زیستی سلولزی و سوخت زیستی پیشرفته نسبت به سال گذشته ۱۷۰ میلیون گالن افزایش یافته است.
۳- حجم دیزل بر پایه مواد زیستی برای سال 2021 معادل استاندارد برای سال 2020 خواهد بود ،که مقدار آن دو برابر مقدار قانونی است.
۴- اقدامات لازم در مورد‌ برچسب‌گذاری سوخت E15 نیز به دقت در نظر گرفته شده است.

حجم نهایی ۲۰۲۰حجم پیشنهاده ۲۰۲۰حجم قانونی ۲۰۲۰۲۰۱۹ 
۰.۵۹۰.۵۴۱۰.۵۰.۴۲سوخت زیستی سلولزی (میلیارد گالن)
۲.۴۳n/a۱.۰≤۲.۱دیزل با پایه زیستی (میلیارد گالن)
۵.۰۹۵.۰۴۱۵.۰۰۴.۹۲سوخت زیستی پیشرفته (میلیارد گالن)
۲۰.۹۲۰.۴۳۰.۰۰۱۹.۹۲سوخت تجدیدپذیر (میلیارد گالن)

حجم‌های مصوب EPA برای سال ۲۰۲۰

بر اساس طرح جدید، تغییراتی در قانون RFS با هدف تأمین حجم مورد نیاز صورت گرفته است که بر این اساس به پالایشگاه‌های کوچک معافیت‌هایی اعطا شده است. این معافیت‌ها شامل پالایشگاه‌هایی است که دچار مشکلات مالی هستند و آن‌ها را از سهمیه‌ای که بر اساس قانون RFS (این سهمیه شامل ترکیب سوخت زیستی همچون اتانول با بنزین است) به آن‌ها داده شده است معاف می‌کند. EPA در تلاش است تا بتواند روشی را برای پیش‌بینی معافیت‌ها براساس میانگین‌های سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ ارائه دهد. این آژانس اعلام کرده است به طور کامل در زمینه‌ معافیت‌ها، تابع نظرات وزارت انرژی است. اما انجمن‌ها و گروه‌هایی که به قانون RFS و حجم‌های تعیین شده آن وابسته هستند در رابطه با طرح اخیر EPA به طور صریح اظهار نظر کرده‌اند.

خواسته انجمن Growth Energy

در حالی که طرح نهایی EPA افزایش چشمگیری را در سهم سوخت‌های زیستی دولتی دارد و برنامه‌هایی را نیز برای جبران معافیت پالایشگاه‌های نفتی شامل می‌شود، اما انجمن تجاری Growth Energy که نماینده تولیدکنندگان اتانول در امریکاست، معتقد است باید دقت بیشتری در محاسبه میزان معافیت‌ها به کار گرفته شود. هم‌چنین EPA باید تعهد دولت را که در چهارم اکتبر برای حمایت از کشاورزان تصویب شده است اجرا کند. بر اساس این تعهد باید موانع موجود در تجارت E15 باید تسهیل شود.

نارضایتی هیئت ملی بیودیزل (NNB)

مدیرعامل NNB معتقد است که طرح EPA مانعی برای رشد صنعت بیودیزل است و این طرح کاملاً با آنچه که دولت و رئیس‌جمهور وعده داده‌اند در تناقض است. همچنین برخلاف ادعاهای ویلر مسئول اول EPA روش مشخصی که بتواند میزان معافیت‌ها را تعیین کند تا تضمینی برای بازار بیودیزل و دیگر دیزل‌های تجدیدپذیر باشد وجود ندارد، و نهایت تخمینی که می‌توان زد ۳۸ میلیارد بشکه در طی سه سال است. حتی اگر EPA این تخمین را نیز به درستی انجام دهد، با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد تا اطمینان حاصل کند که آژانس این معافیت ها را کاملاً تحت کنترل خواهد گرفت.

سازمان نوآوری فناوری زیستی (BIO)

بر اساس آخرین طرح EPA، نبود رشد سوخت‌های زیستی پیشرفته و سلولزی به همراه شکست در جایگزین کردن گالن‌های از دست رفته در طی معافیت پالایشگاه‌های کوچک، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های سبز به‌شدت کاهش می‌یابد. این طرح اثر منفی بلندمدت بر صنعت سوخت‌های تجدیدپذیر کشور خواهد داشت. پیش‌تر نیز کارخانه‌هایی به‌علت تغییراتی که آژانس در خط مشی‌های کلی دولت اعمال کرده بود تعطیل شده بودند.

پیش‌تر نیز EPA میزان تولید بیودیزل و دیزل‌های تجدیدپذیر را به میزان ۴ میلیارد تغییر داده بود‌. این طرح اخیر نیز با کاهش مجدد تولید سوخت‌های زیستی هیچ نشانه مثبتی برای جذب سرمایه‌گذاران باقی نمی‌گذارد و بدین‌ترتیب تلاش دولت برای استفاده بیشتر از سوخت‌های زیستی و کم شدن وابستگی به نفت بی‌ثمر می‌شود. به‌علت کم شدن تقاضا تاکنون ده تولیدکننده سوخت‌های زیستی تولید خود را متوقف یا کم کرده‌اند. هم چنین هیچ تضمینی وجود ندارد که این معافیت‌ها تحت کنترل قرار بگیرند یا به درستی بتوان آن‌ها را به شماره درآورد.

انجمن سوخت‌های تجدیدپذیر آیووا (IRFA)

انجمن IRFA معتقد است کاخ سفید و دولت با وجود وعده‌هایی که برای گسترش استفاده از سوخت‌های زیستی داده‌اند اما با طرح نهایی EPA نیز موافقت کرده‌اند، که این مسئله موجب دلسردی کشاورزان و حمایت‌کنندگان سوخت‌های زیستی شده‌ است. حمایت‌کنندگان سوخت‌های زیستی برای حذف EPA برنامه‌ میانگین متحرک سه ساله ارائه داده‌اند، که می‌تواند مبزان معافیت‌ها را مشخص کند. دولت نیز با آن توافق کرده است‌. اما با وجود ابلاغ از جانب وزرات انرژی، EPA آن را عملی نکرده است.

انجمن IRFA از EPA خواسته است تا کاملاً برنامه‌های خود را به‌صورت شفاف برای گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بیان کند تا امکان تغییر و دستکاری در قوانین به‌طور کامل از بین برود. هم‌چنین EPA باید مشخص کند که از دستورات وزارت انرژی پیروی می‌کند یا خیر؛ و مدت کمی که به پایان سال ۲۰۱۹ باقی مانده است فرصت خوبی است تا این انجمن بتواند حسن نیت خود را نشان دهد.

ائتلاف امریکایی اتانول

قانون RFS جهت درست را نشان می‌دهد و اجرای آن می‌تواند به همه کمک کند. اما EPA با تخطی از قانون RFS فرصت‌های مناسب را از کشاورزان و تولیدکنندگان اتانول سلب کرده است‌. ائتلاف امریکایی اتانول که از تولیدکنندگان این محصول حمایت می‌کند معتقد است باید EPA اشتباهات خود را تصحیح کند تا شرایطی برای تولیدکنندگان فراهم شود که بتوانند درخواست‌ها برای تولید اتانول با کربن کم را افزایش دهند.

انجمن ملی پروش‌دهندگان ذرت از دولت درخواست کرده است تا خسارتی که به کار آن‌ها به‌علت عدم اجرای درست قانون RFS توسط EPA وارد شده است جبران شود. ۱۵ میلیارد گالن، حداقل حجمی است که پروش‌دهندگان ذرت از دولت و وزارت انرژی می‌خواهند.

مؤسسه سوخت‌های تجدیدپذیر معتقد است بعد از سوء استفاده بیش از حد EPA از معافیت پالایشگاه‌های کوچک در سال‌های اخیر، این آژانس می‌توانست با اجرای طرح نهایی همه‌چیز را درست کند اما الان شرایط بدتر شده است. EPA در اجرای یکپارچه قانون RFS که یکی از تعهدات دولت است شکست خورد. همچنین نتوانستند شرایط لازم را برای ایجاد بازار تجاری مناسب برای تولیدکنندگان اتانول، کشاورزان و خریدارانی که دنبال سوختی ارزان و پاک هستند فراهم کنند.

گرچه طرح نهایی نسبت به پیشنهاد آن بهتر تنظیم شده است اما همچنان نمی‌تواند تضمینی باشد که EPA بتواند در سال ۲۰۲۰ تعهد ۱۵ میلیارد گالن انواع سوخت زیستی را تأمین کند‌.

مدیر روابط عمومی POET معتقد است طرح نهایی EPA فرصت ایجاد شفافیت در بازار اتانول و غلات را از بین برده است. با توجه به نهایی شدن ثبت سفارشات سال ۲۰۲۰، ایجاد تغییرات در این طرح سخت است. اما POET تلاش می‌کند تا بتواند تعهد دولت مربوط به تأمین حداقل حجم ۱۵ میلیارد گالنی انواع سوخت‌های زیستی را محقق کند.

در کنار افراد و شرکت‌های دخیل در بازار سوخت‌های زیستی، افراد سیاسی وابسته نیز به تصمیمات EPA اعتراض کرده‌اند. چاک گریسلی -سناتور ایالت آیووا- بر این نکته تأکید کرد که EPA همه را بازی داده است و خلاف توافقی که در ۱۲ سپتامبر با دولت داشته عمل کرده است. دیگر سناتور این ایالت -جونی ارنست- نیز معتقد است که EPA با تصویب طرحی که خلاف توافقی است که انجام شده است کشاورزان و تولیدکنندگان سوخت زیستی را به خود بی‌اعتماد کرده است.

عضو کمیته خانه کشاورزی می‌گوید “در شرایط کنونی که اقتصاد‌ کشاورزی کشور با مشکلات زیادی ربرو است، تصمیم EPA در حذف چهار میلیارد بشکه اتانول از بازار، بر روی قیمت ذرت و محیط‌های روستایی اثر منفی گذاشته است و هنوز مشوق‌های زیرساختی و سیاست‌هایی که به کشاورزان و تولیدکنندگان سوخت زیستی قول داده شده است اجرایی نشده‌اند. این تعهدات منجر به افزایش تولید ترکیبات اتانولی می‌شوند.

ائتلاف گاز طبیعی تجدیدپذیر (RNG) و حمایت از EPA

برخلاف سایرین، ائتلاف RNG از اهدافی که برای میزان سوخت زیستی سلولزی در سال ۲۰۲۰ تعیین شده است حمایت کرده است. قانون RFS موجب رشد صنعت گاز طبیعی تجدیدپذیر در امریکا شده است و براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده برای سوخت‌های سلولزی میزان تولید ۴۱ درصد افزایش یافته است.

توسط
Biofuels Digest
برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ پنـجاه هفـت = پنـجاه نـه

دکمه بازگشت به بالا
EnglishIran
بستن
بستن