بیماری های قلب و عروق

تأثیر اختلال خواب بر بیماری های قلبی

تحقیقات جدید چگونگی تأثیر اختلال خواب بر بیماری‌های قلبی را نشان می‌دهد. اختلال در خواب منجر به تجمع رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ‌های بدن و گرفتگی آن‌ها می‌شود که عبور جریان خون را دشوار می‌کند، به این حالت “تصلب شریان” یا همان “آترواسکلروز” می‌گویند. این وضعیت منجر به انسداد عروق خونی قلب (سرخرگ‌ها) و در نتیجه بیماری‌های قلبی مرگبار می‌شود.


متوو والکر، استاد روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، بیان کرد: “بر اساس تحقیقات ما اختلال خواب با یک مسیر منحصر به‌ فرد التهاب گردش خون مزمن در سراسر جریان خون، همراه است که با مقادیر بالاتر پلاک در عروق کرونر ارتباط دارد”. یافته‌های موجود خواب ضعیف را عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی می‌داند که با تعداد 12000 قربانی در هر هفته به‌ عنوان کشنده‌ترین بیماری در آمریکا شناخته شده است.

عوامل خطرناک ایجادکننده بیماری‌های قلبی عروقی در انسان شامل رژیم غذایی نامناسب، عدم ورزش، چاقی، فشار خون بالا و سیگار کشیدن است. محققان با استفاده از الگوسازی آماری، داده‌های تشخیصی بیش از 1600 فرد میانسال و مسن را با استفاده از مجموعه داده‌های ملی معروف به “مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز” تجزیه و تحلیل کردند.

به منظور جداسازی تأثیر کیفیت خواب بر سلامت قلب، این مطالعه از نظر سن، قومیت، جنسیت، شاخص توده بدنی، اختلالات خواب، فشار خون و رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن کنترل شد. سپس محققان نتایج حاصل از آنالیز آزمایش خون، میزان کلسیم که می‌تواند پلاک را اندازه‌گیری کند و هم‌چنین چندین تست مختلف خواب از جمله ارزیابی خواب در طی یک هفته که سیگنال‌های الکتریکی امواج مغزی اندازه‌گیری می‌کند، مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه نهایی تحقیقات، الگوهای مختل خواب را با غلظت بالای عوامل التهابی در گردش خون و به ‌ویژه گلبول‌های سفید خون موسوم به مونوسیت‌ها و نوتروفیل‌ها مرتبط ساخت. والکر افزود: “در آشکار‌سازی این ارتباط با التهاب مزمن، نشان داده شد که بین خواب آشفته و سخت شدن و گرفتگی رگ‌های خونی ارتباط وجود دارد”.

آترواسکلروز اغلب در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود. والت، محقق فوق دکترای آزمایشگاه والکر، می‌گوید: “متأسفانه این روند بدون نشانه تا زمان ایجاد پلاک پیش می‌رود و در میانسالی یا سالخوردگی ناگهان جریان خون شریانی به قلب، ریه‌ها، مغز و یا سایر ارگان‌ها را مسدود می‌کند”. ویوما شاه، یکی از دانشجویان دکترای آزمایشگاه واکر، می‌گوید: “آنچه برای گریز از این بیماری نیاز است، توجه ما به بهداشت خواب، حتی از اوایل زندگی است”.

محققان برای سنجش دقیق‌تر کیفیت خواب، استفاده از ردیاب خواب بالینی را توصیه می‌کنند، زیرا ارزیابی ذهنی افراد از خواب قابل اطمینان نیست. ویوما افزود: “اگر الگوهای خواب خود را با استفاده از اقدامات هدفمند دنبال کنید، به همان شیوه‌ای که وزن، فشار خون یا کلسترول خود را بررسی می‌کنید، می‌توانید در عادات خواب خود تغییراتی ایجاد کنید که تفاوت محسوسی در نتایج سلامتی بعدی داشته باشد”.

در پایان واکر بیان کرد: “این ارتباط میان خواب آشفته و التهاب مزمن محدود به بیماری‌های قلبی نیست بلکه می‌تواند شامل سلامت روان و اختلالات عصبی مانند افسردگی و بیماری آلزایمر نیز باشد”. محققان نکته‌هایی برای داشتن خواب بهتر بیان کردند؛

  • حفظ روال معمول خواب با داشتن ساعت خواب و بیداری یکسان در هر روز
  • خودداری از تماشای صفحه‌های رایانه، تلفن هوشمند و تلویزیون در آخرین ساعت قبل از خواب و خارج کردن تلفن و سایر دستگاه‌های دیجیتال از اتاق
  • انجام فعالیت‌های ورزشی در طول روز
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید 
  • خودداری از مصرف محرک‌ها مانند کافئین در طول روز
  • مشورت با پزشک در مورد تجربه بی‌خوابی
توسط
Futurity
منبع
PLOS BIOLOGY
برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
EnglishIran
بستن
بستن